sunnuntai 8. marraskuuta 2020

ALKEIS 14.11. (ekstra 45 min.)

 What we did Nov 7th:

Tervehdykset

Greetings

We practiced pronunciation.

For next class it might be useful to know the meaning of these 👉 words


We also decided to have our extra 45 min session on Saturday, 11/14 @our normal time! I will provide link on Friday.


We also started our dialogues; I will keep adding them in this page if you send them to me!

Dialogi 1:

Person 1: Hei

Person 2: Terve 
Person 1: Miten menee? 
Person 2: Kiitos hyvin. Entä sinulle? 
Person 1: Ihan hyvin 
Person 2: Nähdään! 
Person 1: Hei hei 

Dialogi 2:

Kohtaus - K-Marketessa, Pirkkalassa - aamulla

Liisa (L): Moi!
Karolina(K): Hauska tavata!
L : Miten menee? Mitä teet  tänä viikonloppuna?
K : Niin hyvin! Illalla menen tanssimaan.
L : Mihin?
K : Tuulian kotiin. Entä sinä?
L : Tänään  menen junalla Helsinkiin.
K : Miksi?
L : Café Suces leipoo hyvää pullaa!
K : Kyllä! Moi, moi!
L : Moi!

Susanne: Hei! Hyvää huomenta. Mitä kuuluu?

Maria: Huomenta. Hyvää kiitos. Mitä kuuluu? 

Susanne: Kiitos hyvää. Minä olen Susanne. Mikä sinun nimesi on? 

Maria: Minä olen Maria. Olen kassanhoitaja. Mikä on työsi?

Susanne: Olen opettaja. Tänään korjaan opiskelijoiden papereita.  

Maria: Teetkö niin joka sunnuntai?

Susanne: Joo. Joka sunnuntai. Haluaisin olla ulkona.


Susanne: Hyvää päivää, Terttu!

Terttu: Hyvää päivää, Susanne!

Susanne: Miten menee?

Terttu: On kuuma. Aurinko ei vain lakkaa tänään. Sinä?

Susanne: Minulla on kuuma ja olen nälkäinen.

Terttu: Kyllä, olen myös nälkäinen. Tule sisään kahville ja korvapuustille. Ehkä voimme mennä uimaan jälkeenpäin.

Susanne: Kiitos. Minulla on mustikkapiirakkaa, jonka tein juuri, tuon sen sisälle!

Terttu: Minulla on parempi idea! Otetaan mustikkapiirakka, kahvi ja korvapuusti järvelle ja pidetään uimapiknikki!

Susanne: Hyvä idea! Mennään sitten.


Don´t forget the vowel harmony:

1. Video vowel harmony

2. Grammar page 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti